fredag 1 maj 2015

Gösfiske i Vomb

Att fiske efter gös i maj är kanske inte moraliskt rätt. Det är dock svårt att låta bli att prova när prylarna ska trimmas in efter sommaren och det faktum att Vombsjön ligger i princip blank. Dessutom är gäddan huggvillig innan leken och det är svårt att skilja bågarna åt.
Bottenfisken gick inte att få upp till hugg, däremot de få pelagiska jag fann var villiga till hugg. Ganska aggressivt dessutom. Tyvärr skadades en av de tre som just kommer utgöra middag för familjen. Trekroken satt besvärligt och fisken blödde kraftigt. Den flöt i ytan när jag försökte sätta den åter. De andra två simmar dock fortfarande. Två av gösarna var runt fem kilo, den jag fångade av vägde 4.7 kg. Sällan man får två stora gösar samma dag, iallafall för mig. Föredrar dock matfisk på 2.5-3 kg dock. Fisken var dock superb med pressad potatis och en sås byggt på en Hollandaisebas. I denna rörde jag i hackad gräslök, en skvätt grädde och en sked crème fraiche. En nypa socker. Vin: Bonterra Chardonnay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar